Studiereis Beijing

Gepubliceerd op: 23/04/2018

Tn sr 1 large

Vrijdag 30 maart

Vrijdag 30 maart om 13.30u was het dan eindelijk zover. De deelnemers van de studiereis der T.F.V. “De Smeetskring” 2018 naar Beijing verzamelden zich op het centraal station in Tilburg om samen aan de reis te gaan beginnen. Het was een lekker weertje en iedereen had er veel zin in, waardoor er onderling al meteen een goede sfeer hing. De commissie deelde alvast ieders boardingpassen uit en controleerde of iedereen zijn paspoort bijhad, waarna de reis dan echt van start ging. Met de trein vertrok de groep naar Schiphol. Hier kwamen we ruim van tevoren aan. Het innemen van de bagage, de controle van de handbagage en de paspoortcontrole verliepen allemaal erg soepel, waarna we nog rustig de tijd hadden om iets te eten of te winkelen voor we het vliegtuig instapten. Voor het zover was, moest er natuurlijk even een leuke groepsfoto gemaakt worden toen iedereen nog fris en fruitig was…

We vlogen eerst een schamele 3 uurtjes met Turkish Airlines naar Istanbul, waar we een korte tussenstop maakten om over te stappen. Hierna begon het langste gedeelte van de reis: een ruim 9 uur durende vlucht van Istanbul naar Beijing. Gelukkig was het –Nederlandse tijd- ’s nachts, dus de meeste reisgenoten hadden er geen moeite mee om een lekker slaapje te doen. Bovendien was het vliegtuig uitgerust met genoeg games, films en series om de tijd door te komen voor degenen onder ons die níet konden slapen.

Zaterdag 31 maart

Daar sta je dan rond half 4 ’s middags – Chinese tijd, dus 6 uur later dan in Nederland - op het vliegveld van Beijing. We verzamelden onze koffers en begonnen aan het laatste deel van de reis voor die dag: met de trein naar onze eindbestemming Sanlitun, het hostel. Vanuit het treinstation was het nog een stukje lopen en even goed zoeken naar het hostel. Eenmaal daar zorgde een tweetal commissieleden voor de incheck en kreeg ieder tweetal een kamer toegewezen. Inmiddels was het rond de klok van 7 uur, dus stond er nog een diner op het programma. Te voet vertrokken we naar een erg mooi restaurant, dat de reputatie had de beste Pekingeend van Beijing te serveren. Deze werd aan tafel gesneden en opgediend. We deden hier de eerste ervaring op met de typische manier van Chinees dineren: midden op de tafel stond een grote, glazen draaischijf die vol werd gezet met allerlei Chinese gerechten. Wanneer je een gerecht wilde proeven dat aan de andere kant van de tafel stond, dan draaide je aan deze glazen plaat en kwam het gerecht jouw kant op. Het bleek een opgave om niet eten voor andermans neus weg te kapen wanneer je niet doorhad dat iemand aan het opscheppen was en jij vrolijk aan de plaat begon te draaien. Gelukkig werden we hier gedurende de week handiger in. Na de toch wel vermoeiende reis en het lekkere avondeten zijn we met zijn allen teruggegaan naar het hostel en moe, maar voldaan in bed gekropen.

Zondag 1 april

De ochtend erna ging de wekker weer vroeg voor het eerste culturele uitstapje, maar we konden natuurlijk niet van huis zonder een stevig ontbijt. Hier werden ons allerlei warme gerechten voorgeschoteld waarvan de meesten van ons niet wisten (en misschien ook niet wilden weten) wat het was. Desondanks is er goed gegeten en konden we daarna op pad. We gingen met de metro naar het Tiananmenplein. Gelegen aan dit plein is het mausoleum van Mao Zedong, die, naar men zegt, daar in persoon ligt opgebaard. We zijn met zijn allen naar binnen geweest en langs de glazen kist geschuifeld: stilstaan mocht niet. Veel Chinezen legden in de ruimte ervoor al een witte bloem voor Mao. Het was er muisstil; erg indrukwekkend om te ervaren hoeveel respect de mensen betuigden in dit mausoleum. Hierna kwamen we weer buiten op het plein, waar ook een grote Obelisk te vinden was. Deze wordt ook wel het Monument voor de Volkshelden genoemd en er is een aantal gebeurtenissen uit het verleden op afgebeeld. Hierna hadden we wat vrije tijd om het plein te verkennen alvorens we weer verzamelden om gezamenlijk door de Poort van de Hemelse Vrede te gaan, die toegang gaf tot de Verboden Stad. Ten tijde van de Ming- en Qing-dynastie regeerden de keizers vanuit hier het Chinese land. Wie in de stad woonde mocht er niet uit en buitenstaanders mochten er niet in. De stad was dan ook geheel autarkisch: ze hadden hun eigen winkels, onderwijs et cetera. Het was dus een complete stad, gebouwd in typisch Chinese stijl met alles erop en eraan. Een erg bijzondere ervaring om te zien.

Omschrijving

Hierna verzamelden we weer op het Tiananmenplein om samen het neerhalen van de vlag te aanschouwen. Dit was een hele ceremonie met soldaten die dagelijks plaatsvond, waarna de vlag de ochtend erna weer werd gehesen. Wat deze dag – en de rest van de reis overigens - erg opviel, was de interesse van Chinezen in ons als “westerlingen”: toen we voor vertrek hier nog even een groepsfoto wilden maken, kregen we ongeveer een dozijn Chinezen om ons heen om onze groep ook nog eens te fotograferen. Vervolgens zochten we met zijn allen een restaurant op waar we weer gezellig hebben gegeten. Een deel van de groep is hierna teruggegaan naar het hostel om wat welverdiende nachtrust te nemen; het andere deel van de groep is een kijkje gaan nemen op een rooftopbar van een hotel. Niets is zo lekker als een pilsje doen met uitzicht over de stad. De sfeer kwam er hier dan ook lekker in, waarop sommigen besloten om nog even de stad in te duiken en er een heel leuke avond van te maken.

Maandag 2 april

Na een wilde feestnacht brak de zon weer door in Beijing (voor zover deze zichtbaar was door de smog). De dag begon zoals een typische maandagochtend. Het was namelijk vroeg, mensen waren toe aan weekend en een formele dag stond op ons te wachten. Nadat het katerontbijtje door de meesten naar binnen was gewerkt, werd het tijd om te vertrekken.

Het eerste bezoekje van de dag vond plaats bij het kantoor van EY. Hier kregen we een presentatie, waarbij we meer leerden over hoe China en in het bijzonder EY invulling geeft aan fiscale zaken. Na deze presentatie gingen we met de bus naar de universiteit. Een busrit die sommigen van ons niet snel zullen vergeten. Eenmaal aangekomen bij de universiteit kregen we verschillende presentaties, waarna Gerard Staats en Esther Bakker van de FIT de Chinese studenten iets meer bijbrachten over onze eigen universiteit en het Nederlandse belastingstelsel. Vervolgens kregen we een rondleiding door de universiteit, waarbij vooral de technische gadgets en rollende collegestoelen de aandacht trokken. De rondleiding werd onderbroken voor een traditioneel diner bij een Chinees restaurant. Terwijl de één het eten met liefde naar binnen werkte, kwam bij de ander de maaltijd er al snel weer uit. Na het diner mochten de strijders van de groep nog enkele presentaties aanhoren, waaronder een presentatie van onze secretaris Stefan. Om half 10 ’s avonds was het weer tijd om terug te keren naar het hostel, waar we werden herenigd met onze verloren zoon. Het was een dag die voor sommigen wat zwaarder was dan voor anderen, voor de één een wat andere invulling had dan voor de ander, maar over het algemeen als leerzaam ervaren kan worden.

Dinsdag 3 april

Op dinsdag liep Evelien al vroeg haar ‘wakker-worden-rondje’, de dag van excursies naar onder andere de Chinese Muur was namelijk aangebroken! Onder leiding van gids Fiona gingen we op pad met de bus. Fiona vertelde tussen de excursies door verschillende weetjes over de bezienswaardigheden van China en gaf ons daarnaast tijd voor een powernap. Vooral door dit laatste werd Fiona dan ook als onze favoriete Chinees beschouwd. Als eerste maakten we een stop bij de Chinese Muur waar we met een kabelbaantje naartoe zouden gaan. Silvio kon niet wachten op het bezoekje aan de muur, hij had namelijk wel zin in een lekker snackje. Op de muur werden er natuurlijk veel foto’s gemaakt die na de reis op verschillende Facebookprofielen verschenen. Na een wandeling op de muur, op sommige plekken besneeuwd, raceten we over de rodelbaan terug naar de bus om te gaan lunchen bij een tentje verderop. Deze lunch maakte gelukkig meer mensen blij dan het diner van de dag ervoor. We vervolgden onze reis naar de Ming-graven. Helaas was het ook in China typisch Nederlands hondenweer, waardoor we er als verzopen katjes (met uitzondering van Anne-Sophie en Evelien, die liepen erbij als verzopen panda's) bij liepen. We verlieten deze graven, oftewel het ‘dodenrijk’, door bij de poort van de Ming-graven een bepaald ritueel uit te voeren. Zo waren onze zielen weer gereinigd en konden we met een gerust hart door naar de beeldentuin en het Olympisch stadion. Na deze snelle bezoekjes kwamen we weer aan bij het hostel, waarna iedereen zelf mocht bepalen wat hij of zij ging eten. De meesten belandden bij een Westers restaurantje met pizza’s, burgers of friet. Eten wat we tenminste konden vertrouwen. Na het diner werden er weer herinneringen gemaakt onder leiding van biermachine Silvio in de Chinese clubs en maakten anderen er een leuke avond van in het hostel.

Woensdag 4 april

De woensdag brak aan, wat betekende dat we alweer op de helft van de studiereis zaten. Deze dag werd ingevuld door zakelijke bezoekjes aan de kantoren Bird & Bird en PwC. De pakken en jurkjes werden weer aangetrokken en we gingen met de vertrouwde metro naar het kantoor van Bird & Bird. Hier werden we welkom geheten met een tafel vol fruit en andere lekkernijen, waar verschillende mensen dan ook heerlijk van zaten te smikkelen. Na een presentatie en een rondleiding door het kantoor was het alweer tijd om afscheid te nemen van de gastvrije Bird & Bird medewerkers. In de middag bezochten we het mooie kantoor van PwC, waar niet alleen geluisterd werd naar presentaties over onder andere Chinese bedrijfsstructuren, maar tevens de handen uit de mouwen gestoken moesten worden. In verschillende groepjes werden casussen uitgewerkt die vervolgens aan de gehele groep zouden worden gepresenteerd. Met deze presentaties eindigde de middag bij PwC dan ook, waarna we de paraplu’s weer tevoorschijn haalden en op weg gingen naar de Foodcourt. Hier mocht iedereen zelf bepalen waar hij of zij ging eten, waardoor de menu’s verschilden van crackers, Italiaans eten, noedels en frietjes tot vlees met gewonnen bier. Na het diner gingen de meesten door naar de skybar om onder genot van een prijzig drankje een kijkje over de stad te nemen. Het uitzicht bestond daarentegen alleen uit een laag smog. Dit mocht de pret niet drukken. De avond werd vervolgens afgesloten in twee clubs die door de gastheer van PwC waren aangeraden. De dure drankjes, niet geweldige muziek en gekke chinezen zorgden dan ook weer voor een prima avondje vol gezelligheid.

Donderdag 5 april

Donderdag zaten we met de groep al om kwart voor negen aan het ontbijt en de gedachte aan het zien van extreem schattige panda’s was zelfs voor de mensen die de nachtrust wat korter hadden gehouden de perfecte reden om toch onder de lakens uit te komen. Na een kort tripje met de metro kwamen we aan bij de Beijing Zoo en door de grote stroom uitgelaten Chinezen arriveerden we vervolgens bij de beloofde beertjes die we onder het geklik van ongeveer zeventig fotocamera’s per seconde in hun volle glorie konden bewonderen. Na een half uur verwonderd te zijn geweest over de hoeveelheid bamboe die zo’n pluizige panda naar binnen kan werken besloten we ook eens de rest van de dierentuin te gaan bekijken en ook al waren de meeste buitenverblijven wat leger dan verwacht, het Aquarium overtrof alle verwachtingen! Van zeepaardjes tot beloegawalvissen en van kleurrijke anemonen tot maanvissen en dit allemaal met onverwachts ook nog eens een hele dolfijnenshow compleet met gratis popcorn.

Na het middaguur moesten we jammer genoeg onze innerlijke WNR-Ranger loslaten en begonnen we onze tocht naar het hoogste gebouw van Beijing, namelijk de Central Television Tower. De lift van het gebouw bracht ons in een recordtijd naar het 238 meter hoge observatiedeck van deze 405 meter hoge toren. Ondanks het grauwe weer en de altijd aanwezige hoeveelheid smog viel er nog best wel van het uitzicht te genieten, en over genieten gesproken, na even op het observatiedeck doorgebracht te hebben zijn we doorgegaan naar het roterende restaurant dat zich ook in deze toren bevond, waar we ons mochten wagen aan een volledig buffet met een prachtig uitzicht over Beijing. De dag werd afgesloten met een bezoekje aan de karaokebar, waar we de fluwelen stemmetjes van alle deelnemers (dus ook de docenten van het FIT) hebben mogen aanhoren. Je kunt China natuurlijk niet verlaten zonder een avondje karaoke!

Vrijdag 6 april

Vrijdag stond het Yiheyuan, ofwel het zomerpaleis uit de tijd van het Chinese keizerrijk, op de planning. Na een enigszins uitgelopen ontbijt werden we onderweg in de tram naar het paleis nog bijna platgedrukt, omdat er zo’n tweeëneenhalf keer het aangeraden aantal mensen was ingestapt, maar gelukkig was het ritje niet al te lang. Eenmaal aangekomen bij de 7 hectare grote paleistuin konden we onze ogen uitkijken op een bijna chinees prentenkaartje aan lotusbomen en bruggen waar we ook nog eens doorheen konden lopen. Ongeveer twintigduizend Chinezen hadden hetzelfde idee. Nadat we het enorme meer dat in het midden van de paleistuin lag omzeild hadden, kwamen we ook daadwerkelijk bij het zomerpaleis aan waar we met de traptraining op de Chinese muur nu helemaal klaar voor waren en waarvan het uitzicht bovenop de kuittraining toch wel waard was.

Nadat we onze benen even bij lieten komen van de klim naar zowel boven als beneden was het tijd voor onze volgende bestemming: de Yonghetempel, ookwel bekend als de Lamatempel. Deze tempel was een van de best bewaard gebleven Tibetaanse Boeddhistische kloosters ter wereld. Toen we klaar waren met het bewonderen van de monniken die in alle rust hun rituelen opvoerden, gingen we door naar het avondeten en liepen we met de laatste energie van de dag naar de Great Leap Brewery. Deze brouwerij kwam het dichtst bij de westerse cultuur op onze reis in Beijing. Dit was voor velen een opluchting, vooral omdat er weer mes en vork op de tafel lag.

Zaterdag 7 april

Zaterdag was alweer onze laatste dag in Beijing. ’s Ochtends moesten de koffers zijn gepakt en werden de kamers meerdere keren gecheckt of er niets achtergelaten werd. Als laatste bezienswaardigheid op onze planning stond de Temple of Heaven in het zuidoosten van de stad. Deze tempel is een verzameling van religieuze gebouwen waar de keizers uit de Ming-dynastie hun rituele offers brachten aan de hemel om te vragen naar een goede oogst. Zodra we uit de metrotunnels kwamen werden we verrast met een heerlijk zonnetje dat we andere dagen van onze reis nog niet echt gezien hadden en ervoor zorgde dat de grote tuinen van deze Tempel er nog mooier bijlagen. De religieuze gebouwen waren in de bekende rode kleur gebouwd, typerend aan de Ming-dynastie, en na een kleine hoeveelheid traptreden hadden we vanaf bovenop de Tempel een geweldig uitzicht over de stad die we de laatste 9 dagen mochten ontdekken.

Aan de overkant van de straat gingen we, om onze “China-experience” toch even compleet te maken, nog even de Pearl Market in. Dit is een groot warenhuis met ontzettend veel kraampjes waar afdingen bijna als professionele sport wordt gezien. Er werd ons aangeraden om bij één procent van de voorgestelde prijs te beginnen en uiteindelijk kwamen we iedere keer dan ongeveer rond de 15% van de originele prijs uit, waardoor je je bijna schuldig begon te voelen tegenover de verkopers. Dit duurde echter vaak tot sommige van je op de kop getikte pareltjes al bij het metrostation uit elkaar vielen.

Teruggekomen bij het hostel pakten we onze koffers, kochten we nog snel wat te knabbelen voor onderweg en stapten we met gemengde gevoelens de trein in richting het vliegveld. Voor een laatste keer werden we “subtiel” op de foto gezet door de lokale bevolking, moesten we onze tassen door de X-ray halen bij het openbaar vervoer terwijl de man die naar het scherm keek lag te slapen en probeerden we nog één keer te raden wat de tekens op het reclamebord van een veel te vrolijke chinees die zijn telefoon liet vallen nou eigenlijk betekenden, voordat we ons na een elf uur durende vlucht weer tot de westerse wereld begaven.

Omschrijving

We willen graag de studiereiscommissie bedanken voor het organiseren van deze onvergetelijke reis, het ervoor zorgen dat we niemand (permanent) kwijtgeraakt zijn en het iedere ochtend wakker kloppen van de kamers waardoor we niets van deze bijzondere stad hebben hoeven missen!